سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هارد دیسک چیست؟

برای تعمیر کامپیوتر خود به این لینک مراجعه کنید

http://digibaan.ir/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%ae%d8%aa-%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d9%82%d8%a7-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%db%8c%d9%88%d8%aa%d8%b1/

تقریبا هر کامپیوتر رومیزی دارای یک یا چند درایو سخت یا هارد می باشد . حتی دوربین ها برای ضبط تصاویر ، فیلم ها و... دارای درایو سخت می باشند ،

چندین دیسک سخت با هماهنگی یکدیگر یک وظیفه را به خوبی انجام میدهند ، انها تغییرات اطلاعات دیجیتال را به صورت یک شکل نسبتا مداوم ذخیره می کنند . این نوع سیستم به کامپیوتر این اجازه را میدهد که در هنگام قطع شدن برق و یا خاموش شدن سیستم به هر دلیلی ، اطلاعات را در خود ذخیره میکند و پس از روشن شدن سیستم دوباره به اطلاعات دسترسی خواهید داشت . تمامی مطالب هارد دیسک چیست مهم می باشد و بهتر است توجه لازم را در این زمینه داشته باشید .

این نوع دیسک های سخت در سال 1950 اختراع شد ، درابتدا این دیسک ها با قطر 20 اینچ بودند و تنها اطلاعات کمی را در خود ذخیره سازی میکردند . در اوایل اختراع این دیسک ها ، به انها Fixed Disk گفته می شد اما با گذشت زمان انان را Hard Disk نام گزاری کردند تا از فلاپی ها متمایز باشند .

یک دیسک سخت چیزی متفاوت از یک نوار کاست نیست . دیسک های سخت و نوار کاست هردو دارای محل ذخیره سازی مغناطیسی می باشند . ابزار ذخیره سازی مغناطیسی بسیار عالی می باشد زیرا به وسیله ی ان میتوان به راحتی اطلاعات را پاک کرد و یا اطلاعات جدید ذخیره سازی کرد و ویژگی های بارز این نوع ابزار های مغناطیسی ان است که اطلاعات برای سالیان زیاد روی این حافظه ها باقی می ماند و مشکلی برایشان پیش نمی اید 

 

 

اجزای هارد

 

 

پلتر : صفحاتی که حالت دوار دارند و جنس انها شیشه و الومینیوم می باشد و روی انها با الیاژی مخصوص پوشانده می شود.

 

اسپیندل : میله ای که صفحات مدور هارد دیسک را به یکدیگر وصل کرده است .

 

درایو : موتوری است که صفحات مدور را به چرخش در می اورد.

 

هد : وسیله ای که اطلاعات را از پلتر دریافت میکند و در اختیار پردازنده قرار می دهد.

 

ارم هد : وسیله ای است که وظیفه ی نگه داری هد را در اختیار دارد .

 

استیپر موتور : موتوری است که با تغییر دادن میدان مغناطیسی بازوی هد را به حرکت در می اورد .

 

بیوفر کش : حافظه ی کوتاه مدتی است ککه سرعت هارد با قسمت های دیگر را هماهنگ میکند .

 

 

 

دلایل خراب شدن هارد دیسک چیست ؟

 

 

یکی از اصلی ترین دلایل خراب شدن هارد دیسک ، ضربات فیزیکی و یا تکان های شدید کیس کامپیوتر در حین کار است. باید بدانید که در زمان کار با کامپیوتر ، به علت مکانیکی بودن هد هارد دیسک ، نباید ضربه یا تکانی به هارد وارد شود در غیر این صورت می تواند باعث خرابی بخشی از هارد دیسک شود.


قطع شدن ناگهانی برق و نوسانات برق هم می تواند مشکلاتی در نحوه کارکرد هارد ایجاد کرده و حتی باعث سوختن آن شود. اما یکی دیگر از دلایل سوختن یا خرابی هارد دیسک ها ، عدم استفاده از آنها است. بله درست خوانده اید! کارخانه های سازنده هارد دیسک توصیه می کنند هر چند ماه یکبار سیستم خود را روشن کنید و عملیات خواندن یا نوشتن از روی هارد را انجام دهید. این کار به ضعیف نشدن مغناطیس موجود در هارد دیسک شما کمک می کند.


علاوه بر موارد فوق ، گرد و غبار داخل کیس می تواند باعث داغ شدن بیش از حد هارد دیسک و در نتیجه اخلال در کار آن شود.

 

 

علائم خرابی هارد کدامند ؟

 

·         آبی شدن صفحه نمایش

·         توقف ایستگاه در صفحه اول ویندوز

·         کند شدن هارد در بازیابی اطلاعات

·         سیاه شدن صفحه

·         کند شدن هارد در بازیابی اطلاعات

·         ماژول شدن هارد

·         روشن نشدن سیستم

·         صدا دادن هارد

·         عدم شناسایی هارد

·         مشکلات سخت افزاری هارد

·         خرابی هد یا موتور هارد

·         ویروسی شدن

·         بالا رفتن درجه حرارت هارد    

·         اعلام خطای ویندوز به صورت تصویر زیر:

 

 

?

 

 

چگونه می توان هارد دیسک خراب را احیا کرد ؟

 

اولین نکته استفاده از ویژگی Defragment در ویندوز است. بهتر است در مدت های خاصی نسبت به انجام این کار اقدام کنید تا هارد دیسک شما برای خواندن اطلاعات ، کمتر دچار زحمت شود. انجام این کار باعث می شود فایل هایی که بر روی هارد تکه تکه شده و ذخیره شده اند ، در یک محل قرار گیرند و خواندن آنها به سرعت انجام شود.

 

 

اما اگر کار از کار گذشت و هارد دیسک شما دچار مشکل شد ، موارد زیر را بررسی کنید:

 


-    اگر در حین انجام عملیات کپی کردن فایل ها ، ویندوز به شما اعلام خطا می کند ، یعنی مشکلاتی در سکتور های هارد وجود دارد. بهتر است از ابزارهای چک و بهینه سازی هارد استفاده کنید. احتمال اینکه مشکل شما به صورت نرم افزاری حل شود زیاد است.


-    اگر در حین نصب ویندوز خطاهای مختلفی اجازه ی ادامه نصب ویندوز را به شما نمی دهد یعنی هارد شما مشکلات بد سکتور دارد و باید به صورت نرم افزاری رفع شود.


-    اگر در هنگام روشن کردن کامپیوتر خود ، هارد شما شناسایی نشد ، به تنظیمات بایوس کامپیوتر روید (کلید Del) و ببینید آیا سیستم هارد شما را شناخته است یا خیر؟ اگر سیستم هارد شما را نشناخته بود ، مورد خطرناک است. بهتر است اتصالات هارد (کابل ها) را قطع و مجددا وصل کنید. ضمن اینکه بررسی کنید آیا در هنگام روشن شدن سیستم ، هارد شما هم روشن می شود یا خیر. پس از بررسی ، بهتر است هارد را سریعا به یک متخصص نشان دهید.


-    اگر هارد شما در هنگام کار صداهای زیادی تولید می کند و در واقع صدای خش خش تولید می کند سریعا آن را خاموش کنید و به متخصص نشان دهید. به احتمال زیاد هد هارد شما دچار مشکل شده است.

http://digibaan.ir/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%ae%d8%aa-%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d9%82%d8%a7-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%db%8c%d9%88%d8%aa%d8%b1/